Tendencja do zawężania kategorii osób objętych pragmatyką zawodową – dyskusja wokół Karty Nauczyciela. Perspektywa społeczno-pedagogiczna oraz prawna
Ключевые слова:
prawo pracy, prawo oświatowe, pedagogika krytyczna, studia interdyscyplinarne, perspektywa prawna i społeczna, Karta Nauczyciela, degradacja zawodu nauczyciela i pedagogaАннотация
Niniejsze opracowanie ma charakter interdyscyplinarny, łączy doświadczenia i zainteresowania autorki, które obejmują kwestie związane z prawem pracy i szeroko rozumiane kwestie społeczno‑pedagogiczne. To właśnie na styku dwóch dyscyplin naukowych (prawa i pedagogiki) udało się dostrzec problem badawczy, dotyczący rozwijającej się skłonności władz do wyłączania spod Karty Nauczyciela kolejnych grup pracowników. Dlatego też celem badawczym tego artykułu jest rekonstrukcja i opis przejawów tytułowej tendencji do zawężania kategorii osób wykonujących zawody pedagogiczne, których stosunek pracy regulowany jest przez przepisy Karty Nauczyciela oraz nakreślenie możliwych konsekwencji tendencji, o której mowa. Główną osią problemową opracowania jest kluczowy aspekt funkcjonowania nauczycielskiej pragmatyki zawodowej Karty Nauczyciela, który, zarówno w pracach naukowych, jak i publicystycznych, jest pomijany. W dyskursie naukowym na gruncie pedagogiki i prawa problem tendencji do zawężania kategorii osób objętych pragmatyką zawodową nie istnieje. Ma to konsekwencje dla praktyki pedagogicznej i szeroko rozumianej rzeczywistości edukacyjnej.
Celem niniejszego opracowania jest zwrócenie uwagi na zmiany w podstawowej ustawie oświatowej, które zostały już dokonane, oraz na jeden z projektów zmian, który nie został wprowadzony, ale wciąż jest dyskutowany i zyskał sporą aprobatę. Nade wszystko celem tego opracowania jest zwrócenie uwagi na kwestie nieobecne w środowiskach prawniczych i pedagogicznych, ze szczególnym uwzględnieniem ich społecznych i edukacyjnych konsekwencji. Bowiem pod pretekstem troski o braki kadrowe (które są obecnie bardzo realne i dotkliwe) stworzono skuteczny sposób na obniżenie kosztów pracowniczych. Przy okazji jednak sposób ten prowokuje szereg konsekwencji, które koncentrują się wokół obniżenia jakości usług edukacyjnych: kształcenia, wychowania i opieki. W artykule eksponowana jest krytyczna perspektywa społeczno‑pedagogiczna oraz prawna, dzięki czemu czytelnicy mogą zyskać szerszy ogląd problemu. Na potrzeby tekstu zastosowano metodę analizy źródeł wtórych, poddając analizie teksty prawne będące przedmiotem opracowania. Włączono również do narracji teksty publicystyczne i wątki etnograficzne, wynikające z doświadczeń autorki w roli wykładowczyni akademickiej i badaczki rzeczywistości edukacyjnej i społecznej.
Библиографические ссылки
Ustawa z dnia 1 lipca 1926 roku o stosunkach służbowych nauczycieli (tj. Dz.U. 1932 nr 104, poz. 873).
Ustawa dnia 27 kwietnia 1956 r. o prawach i obowiązkach nauczycieli (Dz.U. 1956 nr 12, poz. 63).
Ustawa z dnia 27 kwietnia 1972 r. Karta praw i obowiązków nauczyciela (Dz.U. 1972 nr 16, poz. 114).
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. 2022, poz. 1510, z późn. zm.).
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. 2023, poz. 984).
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. 2023, poz. 901).
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz.U. 2022, poz. 447, z późn. zm.)
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o opiniodawczych zespołach sądowych specjalistów (t.j. Dz.U. 2018, poz. 708, z późn. zm.).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. 2023, poz. 900).
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).
Gawroński Krzysztof, Art. 1, [w:] Artur Olszewski, Beata Zajda, Krzysztof Gawroński, Karta Nauczyciela. Komentarz, Warszawa 2023.
Homplewicz Janusz, Polskie prawo szkolne. Zagadnienia podstawowe, Warszawa 1984.
Krasuski Józef, Historia wychowania. Zarys syntetyczny, Warszawa 1989.
Latoch‑Zielińska Małgorzata, Polski system kształcenia nauczycieli – historia i współczesność, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” 2023, t. 32.
Majewski Stanisław, Kształtowanie się systemu zarządzania oświatą w Polsce od XVIII do XX wieku (zarys historyczny), „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne” 2003, t. 14.
Nitecki Stanisław, Art. 237, [w:] Wilk Aleksandra, Nitecki Stanisław, Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Komentarz, LEX/el. 2021.
Tryniszewska Katarzyna, Art. 237, [w:] Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Komentarz, wyd. II, Warszawa 2015.
Co daje Karta i dlaczego jest tak ważnym dokumentem?, https://znp.edu.pl/co-daje-karta-i-dlaczego-jest-tak-waznym-dokumentem/.
Czy Lex Czarnek 2.0 otwiera furtkę do likwidacji Karty Nauczyciela w przedszkolach? Krzysztof Baszczyński: Bądźmy mądrzy przed szkodą, https://glos.pl/czy-lex-czarnek-2-0-otwiera-furtke-do-likwidacji-karty-nauczyciela-w-przedszkolach-krzysztof-baszczynski-badzmy-madrzy-przed-szkoda.
Druk nr 2710. Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/druk.xsp?nr=2710.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?id=9CDBBCB1C8E1A0F0C12588E200308ED9.
Powrót Lex Czarnek – nowy projekt nowelizacji Prawa oświatowego, https://www.portaloswiatowy.pl/top-tematy/powrot-lex-czarnek-nowy-projekt-nowelizacji-prawa-oswiatowego-22479.html.
Загрузки
Опубликован
Выпуск
Раздел
Лицензия
Copyright (c) 2024 Miscellanea Historico-Iuridica

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-ShareAlike» («Атрибуция — На тех же условиях») 4.0 Всемирная.