Medialny obraz związków partnerskich w polskich kampaniach społecznych w latach 2004–2013

Autor

  • Anna Leszczuk-Fiedziukiewicz Uniwersytet w Białymstoku

Słowa kluczowe:

kampanie społeczne, związki partnerskie, równość, stereotypy, małżeństwo i rodzina

Abstrakt

Partnerships and their status are the subject of public debate, which began in Western Europe a few years ago and recently came to Poland. The topics of discussion are legal, economic and social solutions (including inheritance and the adoption of children) and mostly the goal of these debates is to establish equal rights of marriage and domestic partnership. Supporters of same-sex marriage and domestic partnerships are demanding equal and free functioning in the social space, at the same time alleging discrimination by Polish legislation, the institutions of government and the (so-called) majority of the public. Social campaigns on domestic partnerships (and homosexual relationships) are an attempt to break down stereotypes and cultural taboos that were built over the years around these topics. The aim of this paper is the study of Polish social advertisements seeking an answer to, what styles of rhetoric and visual techniques are mostly used to highlight the problem of partnerships’ discrimination and to generate a new social approach in the common mind of Polish society.

Bibliografia

Arcimowicz K., Obraz mężczyzny w polskich mediach, Gdańsk 2003.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Kraków 2001.

Kurczewski J., Dziecko we współczesnej kulturze Zachodu: Lolita, Harry Potter i Chłopcy z Wyspy Koralowej, [w:] Dziecko we współczesnej kulturze medialnej, red. B. Łaciak, Warszawa 2003.

Leszczuk-Fiedziukiewicz A., Rodzina w polskiej reklamie telewizyjnej po przełomie 1989 roku, Toruń 2009.

Leszczuk-Fiedziukiewicz A., Marketing dobroczynności. Działania promocyjne polskich organizacji non-profit na przykładzie kampanii reklamowych „1%”, [w:] Współczesny marketing – wybrane obszary, red. A. Rudzewicz, A. Kowalkowski, Olsztyn 2009.

Libura A., Metamorfoza pojęć ważnych społecznie. O próbach zmiany pojęcia małżeństwa w dyskursie na temat homoseksualizmu,[w:] Ideologie codzienności, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekota, M. Poprawa, Wrocław 2009.

Majka-Rostek D., Kobiecość i męskość a homoseksualizm, [w:] Zrozumieć płeć. Studia interdyscyplinarne, red. A. Kuczyńska, Wrocław 2002.

Melosik Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Poznań 2002.

Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.

Prochenko P., Reklama społeczna w Polsce – podsumowanie ostatnich lat, [w:] Szlachetna propaganda dobroci, czyli drugi tom o reklamie społecznej, red. P. Wasilewski, Kraków 2008.

Propaganda Dobrych Serc, czyli rzecz o reklamie społecznej, red. D. Maison, P. Wasilewski, Kraków 2002.

Reinhard W., Życie po europejsku. Od czasów najdawniejszych do współczesności, Warszawa 2009.

Sajkowska M., Medialny obraz problemu wykorzystywania seksualnego dzieci, [w:] Dziecko we współczesnej kulturze medialnej, red. B. Łaciak, Warszawa 2003.

Elton John wziął ślub, „Gazeta Wyborcza” z 22 grudnia 2005 r.

Dyktatura równości, „Wprost” 2004, nr 24.

Flis J., Małżeństwa śmieciowe, „Gazeta Wyborcza”, z 4–5 sierpnia 2012 r.

Gdzie w Europie uznawane są związki homoseksualne, „Rzeczpospolita” z 24 lipca 2013 r.

Konkubinat nas podzieli, „Newsweek” z 17 lutego 2002 r.

Lisowska-Magdziarz M., Historia reklamy telewizyjnej, „Aida-media” 1997, nr 10 i 11.

Rydzik R., Szokoodporni, „Marketing & more” 2008, nr 11.

Słynne gejowskie pary show-biznesu, „Gazeta Wyborcza” z 22 grudnia 2005 r.

Teraz jest mi fajnie. Wywiad z Kasią Adamik, „Viva” 2012, nr 5.

Badanie CBOS, Wartości i normy, sierpień 2013.

Badanie CBOS, Rodzina – jej współczesne znaczenie i rozumienie, marzec 2013.

Badanie CBOS, Stosunek do praw gejów i lesbijek oraz związków partnerskich, luty 2013.

Sytuacja osób homoseksualnych w świetle prawa w Polsce i w Europie, http://www.kph.org.pl/pl/czytaj/raporty.

Coming out – „wyjście z szafy”, http://comingout.ueuo.com/coming1.html.

http://www.homoseksualizm.org.pl/wyjdz-z-szafy/.

http://wychodzimyzukrycia.net/jakwychodziczukryciawersjarozszerzona.html.

Mowa nienawiści, http://rownosc.info/rownosc.php/dictionary/item/id/482.Mniejszości, [w:] Słownik Socjologii, t. II, Warszawa 1999.

Płeć i mniejszości seksualne, http://ponton.org.pl/pl/strona/plec-i-mniejszosci-seksualne.

Rodzina i rodzina homoseksualna, [w:] Słownik Socjologii, t. III, Warszawa 2000.

Związki partnerskie, http://kobiety-kobietom.com/zwiazki-partnerskie/.

Abramowicz M., Bratkiewicz A., Jestem gejem. Jestem lesbijką. Komu mogę o tym powiedzieć?, Warszawa 2005, http://www.kph.org.pl/publikacje/jestemgejemjestemlesbijka.pdf.

Coming out po polsku, http://polska.newsweek.pl/coming-out-po-polsku,89345,1,1.html.

Co to są NGO-sy?, http://osektorze.ngo.pl/x/631717;jsessionid=ABB9125D20EA494C62CCB0612E78758E.

Gwiazdy seriali przeciwko homofobii, http://www.swiatseriali.pl/seriale/lekarze-936/news-gwiazdy-seriali-przeciwko-homofobii,nId,1015339.

„Homo.pl”, http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=4222641, http://filmoznawcy.pl/?pageid=29&post=123.

Jestem zapachem kawy, jestem lesbijką, malinami jestem, http://www.kampaniespoleczne.pl/kampanie,2239,jestemzapachemkawyjestemlesbijkamalinamijestem.

Katechizm Kościoła Katolickiego, artykuł 6, „Szóste przykazanie”, poz. 2357, 2358, 2359 (Czystość i homoseksualizm), http://www.katechizm.opoka.org.pl/rkkkIII-2-2.htm.

Konieczna A., Szok narzędziem kampanii społecznych, http://www.kampaniespoleczne.pl/wiedzaliteratura,3928,szoknarzedziemkampaniispolecznych.

Łazarowicz W., Czy homofob jest wariatem, http://wojciechlazarowicz.natemat.pl/72277,czy-homofob-jest-wariatem, 22 sierpnia 2013 r.

Machalica B., Homoseksualiści wychodzą z szafy, „Przegląd” 2007, nr 47, http://www.przeglad-tygodnik.pl/pl/artykul/homoseksualisci-wychodza-szafy.

Nauczanie Kościoła na temat homoseksualizmu, http://ekai.pl/wydarzenia/ostatniachwila/x22056/nauczanie-kosciola-na-temat-homoseksualizmu/.

Oświadczenie 50-letniej aktorki było najgłośniej komentowanym wydarzeniem Gali Złotych Globów, http://www.tvn24.pl/oscary-2013,73,m/coming-out-jodie-foster-zelektryzowal-gale,299988.html.

Papież człowiekiem roku także dla pisma LGTB, http://ekai.pl/wydarzenia/ciekawostki/x73653/papiez-czlowiekiem-roku-takze-dla-pisma-lgtb/.

Papież Franciszek o gejowskim lobby, http://ekai.pl/wydarzenia/tematdnia/x69268/papiez-franciszek-o-gejowskim-lobby/.

Papież Franciszek o stosunku do homoseksualistów – Gloria TV, http://pl.gloria.tv/?media=485988.

Po prostu miłość, http://www.facebook.com/poprostumiloscl,10028096.html?phcenter03start=show.

Pytanie na śniadanie. Rozmowa z Alicją, http://pytanienasniadanie.tvp.pl/10732108/rozmowa-z-alicja-kasia-adamik-i-olga-chajdas.

Ricky Martin z partnerem i dziećmi w sesji, http://afterparty.pl/newsyartykul,8027.html [dostęp: 15.10.2013].

http://www.tvn24.pl/ciekawostki-michalki,5/ricky-martin-jestem-gejem,130042.html.

Spoko, ja też! MTV w kampanii przeciw homofobii, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/spoko-ja-tez-mtv-w-kampanii-przeciw-homofobii-wideo.

Tęczowe rodziny w Polsce: Prawo a rodziny lesbijskie i gejowskie, red. M. Zima, Warszawa 2010, http://www.kph.org.pl/publikacje/raport2010teczowerodziny.pdf.

Tomasz Raczek: jestem gejem, „Dziennik” z 18 listopada 2007 r., http://wiadomosci.dziennik.pl/wydarzenia/artykuly/121753,tomasz-raczek-jestem-gejem.html.

Tomasz Raczek, Marcin Szczygielski: Życie jest prostsze, „Gala” 48/2008, http://www.gala.pl/wywiady-i-sylwetki/tomasz-raczek-i-marcin-szczygielski-zycie-jest-teraz-prostsze-1581.

Wojciech Zieliński i Katarzyna Herman w spocie przeciw homofobii, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wojciech-zielinski-i-katarzyna-herman-w-spocie-przeciw-homofobii-wideo.

„Homofobia szkodzi”, http://www.homofobiaszkodzi.pl/.

„Jestem gejem, jestem lesbijką”, http://www.kph.org.pl/index.php?option=comcontent&view=article&id=31.

„Jestem lesbijką”, http://www.kampaniespoleczne.pl/kampanie,2239,jestemzapachemkawyjestemlesbijkamalinamijestem.

„Kampanie Fundacji Dzieci niczyje”, http://fdn.pl/kampanie-spoleczne.

„Każdy inny – wszyscy równi”, http://www.stophomofobia.kph.org.pl/stophomofobia/.

„Kocham, nie biję”, http://kochamniebije.pl/.

„Miłość nie wyklucza”, http://miloscniewyklucza.pl.

„Niech nas zobaczą”, http://www.kph.org.pl/index.php?option=comcontent&view=article&id=30.

„Nie jesteś sama. Nie jesteś sam”, http://www.kph.org.pl/index.php?option=comcontent&view=article&id=34.

„Po prostu miłość”, http://www.kampaniespoleczne.pl/kampanie,2172,proszeniemylicmiloscizaktemseksualnym.

„Rodzice, odważcie się mówić”, http://www.odwazciesiemowic.pl/.„Spoko, ja też!” (MTV), http://www.mtv.pl/newsy/30365-spoko-ja-tez/special.

http://www.kampaniespoleczne.pl/.

http://www.kampaniespoleczne.pl/kontrowersje,3119.

http://www.wirtualnemedia.pl/wiadomosci/reklama/kampanie-spoleczne.

http://www.csrinfo.org/pl/component/customproperties/tag/Tagi-Kampanie%20społeczne?tagId=32.

http://www.marketing-news.pl/theme.php?cat=15&cat2=&cat3=13.

Pobrania

Opublikowane

2014-12-15

Jak cytować

Medialny obraz związków partnerskich w polskich kampaniach społecznych w latach 2004–2013. (2014). Miscellanea Historico-Iuridica, 13(2), 353-389. https://miscellanea.uwb.edu.pl/article/view/213

Podobne artykuły

1-10 z 22

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.